а 25 януари 1905 в мините на Трансваал, в Южна Африка, човек на име Фред Уелс открил нещо като парче стъкло, с размери 10 на 6 см. Това всъщност бил най-големият диамант, намиран някога. Дали му името Кълинан, в чест на собственика на мината. 112 години тази дума се свързваше изцяло с диамантите. Докато не се появи това.
ЗАПОЗНАЙТЕ СЕ С ROLLS-ROYCE CULLINAN – най-луксозния и скъп SUV на планетата.
Ако и вие като нас не одобрявате съвсем масовата SUV лудост, тази кола отначало може да ви подразни. Но истината е, че такъв автомобил има много повече смисъл с емблемата на Rolls-Royce, отколкото с тези на Porsche, Lamborghini или Ferrari. Просто тук не се налага да изневерявате напълно на всичко, с което свързате любимата марка. Като поведение, излъчване и въздействие Cullinan не е много по-различен от Ghost или Phantom. Това е просто един свръхлуксозен автомобил, който е станал малко по-висок и практичен.
ДОРИ И СПОСОБНОСТТА МУ ДА СЕ ДВИЖИ ИЗВЪН АСФАЛТА не е нещо ново за Rolls-Royce. В края на краищата компанията е по-стара от асфалтовите пътища, да не говорим за прословутия Лорънс Арабски, който воювал срещу Османската империя с осем бронирани бройки Silver Ghost.
Външният вид на Cullinan предизвиква полярни оценки – някои го харесват, други го смятат за една от най-неугледните коли на пазара.
Но самата логика на такива оценки е грешна: за разлика от всички други компании в луксозния сегмент, целта на Rolls-Royce никога не е била да привлича погледите отвън. Целта му е да осигури на пътника вътре в него максималното възможно спокойствие и удобство. В това отношение, както ще видите, Cullinan е истински, стопроцентов Rolls-Royce.
ДИЗАЙНЕРИТЕ НЕ СА СЕ И ОПИТАЛИ да му придадат по-динамичен фасон. И са били прави. Макар че, между нас казано, тази кола никак не е бавна.
Под колосалния капак има също толкова колосален двигател: V12 с обем 6.75 литра, с 563 коня мощност и с ускорение от 0 до 100 км/ч, което… няма никакво значение. В тази марка не питате за такива неща. Но понеже така и така стана дума: 5.2 секунди.
Излиза, че с тази 2.7-тонна грамада, висока метър и осемдесет, можете да биете на правата Lamborghini Diablo или Aston Martin Rapid. Благодарение на туин турбото максималният въртящ момент е смайващите 850 нютонметра. Дайте по-рязко газ, и ще превърнете висококачествената магистрала Тракия в детска хармоника.
НО ОТ ROLLS-ROYCE СА ПРАВИ, че това не е спортна кола. Cullinan може да бъде бърз, и дори доста пъргав, благодарение на завиващите задни колела. Но не иска. Както във всеки друг Ролс, и тук газта, воланът и скоростната кутия са настроени да работят плавно, а не динамично. Нямате опция за ръчна смяна на предавките, нито пък различни режими за движение извън пътя, като при Range Rover. За сметка на това автоматикът получава постоянно информация от GPS навигацията и подготвя предавките съобразно пътя пред вас.
Между другото може да чуете отнякъде, че тази кола е всъщност близнак на новото BMW X7. Не е вярно. Двете споделят някои отделни компоненти, най-вече системата за задвижване на четирите колела, макар тази тук да е значително подсилена. Но извън това става дума за съвсем различни автомобили. Cullinan е построен върху изцяло алуминиевата платформа, създадена за Phantom, и щеше да е чувствително по-лек, ако не бяха над стоте килограма допълнителна шумоизолация. От Continental са разработили за него и специални гуми с поглъщаща вибрациите пяна. Резултатът е почти катедрална тишина в купето. Няма да чуете дори свистенето на вятъра, макар че, между нас казано, Cullinan е аеродинамичен горе-долу колкото НДК.
Всички врати се затварят автоматично с натискането на бутон. Освен това са удължени така, че да покриват праговете и да ви попречат да изкаляте панталона си, ако сте карали в калта. Впрочем окачването се повдига с 4 см за офроуд, а дълбочината на газене е 54 см – с 4 повече от Land Roveer Defender.
ОБЗАВЕЖДАНЕТО Е ТОЧНО КАКВОТО ОЧАКВАТЕ от най-луксозната марка в света: скъпо дърво, метал, първокласни кожи и колосален списък от възможности за персонализация. Като например тюркоазените нотки в нашата тестова кола, които се простират чак до ръчно изрисуваната линия отвън и до чадърите във вратите. Екстра са дори гумените стелки под краката ни – нещо нечувано досега за Rolls-Royce. Иначе стандартно бихте получили дебели килимчета от овча кожа.
Разбира се, правилото тук е: колкото по-персонално, толкова по-скъпо. Цената на Cullinan започва от около 290 000 евро, почти двойно повече от Bentley Bentayga. Но повечето поръчани бройки клонят по-скоро към 400 хиляди. И между другото се чака почти година.
МОЖЕТЕ ДА СИ ВЗЕМЕТЕ КОЛАТА със стандартна задна седалка, или с две кресла като нашия тестов модел. В конзолата между тях се крие гарафа за уиски, за жалост празна в нашия случай, и хладилно отделение за шампанско със специални чаши. Задните места предлагат също масажна функция, сгъваеми масички и вградени телевизори. Между тях и багажника има специална стъклена преграда, за да не пътувате в едно и също пространство с багажа си.
Багажникът побира почти 600 литра, освен ако не го свиете с още някоя глезотия, като например електрически седалки за пикник.
Между другото диамантът Cullinan, разделен на няколко отделни камъка и шлифован, днес е част от съкровищата на британската корона. Дали и автомобилният му аналог ще стигне дотам? Честно казано, никак не бихме се учудили.
Още снимки на Rolls-Royce Cullinan вижте в галерията: